søndag den 6. februar 2011

Frøsåning af chilli

Jeg har i stribevis af frøposer der venter på at blive sået, men det er for tidligt.
Chili kan sås nu og de næste 3-4 uger. Hellere tidligt end sent, da de er lang tid om at udvikle sig og helst skal være store nok når vi får det varme vejr, for at få størst udbytte i form af frugter.

Jeg bruger mit eget triks. I stedet for at så i en potte, forspirer jeg frøene imellem 2 vatrondeller. På den måde undgår jeg en potte hvor frøene spirer uregelmæssigt. Jeg har erfaret at der kan være 2-3 ugers forskel fra første til sidste frøsspiring. Skide irriterende når de skal prikles i individuelle potter.

På denne her måde kan jeg putte de frø der spirrer først i samme potte. Ugen efter en potte mere med  spire osv. Noget nemmere at håndterer.
Film over og en elastik omkring og så står de i en lun vinduskarm. Nogle gange husker jeg at tjekke andre gange ikke. Går det galt, må jeg klippe frøet frit af vat, og putte det i jorden med lidt vat omkring roden, men det går fin alligevel.

YSusanne Irming

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker krydderurter så jeg har nødt til at følge denne side. Skriver selv om dem uden at være helt ferdig endnu:
    http://nordensskattkammer.blogspot.com/search/label/The%20Nordic%20Treasury_Herbs

    Fine blogger du har Susanne

    xx
    Lene

    SvarSlet
  2. Hej Lene.

    Du er mere end velkommen til at følge med her.

    Jeg kigger forbi og læser hvad du skriver. Men nu er det vist lidt sent.
    kh. Susanne

    SvarSlet